PEMILIHAN
BAHASA DALAM KOMUNIKASI DI LAMAN SOSIAL
PENGENALAN
Secara umum komunikasi merupakan proses
pengiriman dan penerimaan pesan atau berita antara dua individu atau lebih dengan menggunakan
saluran yang tertentu untuk menyampaikan mesej supaya dapat difahami oleh
penerima. Menurut Shannon & Weaver, 1949, komunikasi adalah bentuk interaksi manusia
yang saling pengaruh mempengaruhi satu sama lainnya, sengaja atau tidak
sengaja. Tidak terbatas pada bentuk komunikasi menggunakan bahasa verbal, tetapi
juga dalam hal ekspresi muka, lukisan, seni, dan teknologi. Manakala Rogers
& D. Lawrence Kincaid (1981) pula berpendapat komunikasi adalah suatu
proses di mana dua orang atau lebih membentuk atau melakukan pertukaran
informasi dengan satu sama lainnya, yang pada gilirannya akan tiba pada saling
pengertian yang mendalam. Komunikasi juga sebagai penyampaian informasi dan
pengertian dari seseorang kepada orang lain serta dapat berjalan dengan baik
apabila adanya saling mengerti antara pengirim dengan penerima informasi.
Sementara bahasa memainkan peranan yang
penting dan amat diperlukan dalam kehidupan manusia. Apabila bahasa itu tidak
ada maka seseorang tidak dapat menyampaikan maksud dan juga tujuannya, yang
hingga akhirnya akan menjadi sepi dan tidak menghasilkan apa-apa. Menurut Gorys
Keraf (1997: 1), bahasa adalah alat komunikasi antara anggota masyarakat berupa
simbol bunyi yang dihasilkan oleh alat ucap manusia manakala menurut Felicia
(2001: 1), bahasa adalah alat yang digunakan untuk dapat berkomunikasi
sehari-hari, baik bahasa lisan atupun bahasa tulis. Syamsuddin (1986: 2), pula
menyatakan bahasa mempunyai dua pengertian. Pertama, bahasa ialah alat yang
dipakai untuk membentuk fikiran serta perasaan, keinginan dan
perbuatan-perbuatan, alat yang dipakai untuk mempengaruhi serta dipengaruhi dan
kedua, bahasa ialah tanda yang jelas dari keperibadian yang baik ataupun yang
buruk, tanda yang jelas dari keluarga serta bangsa, tanda yang jelas dari budi
kemanusiaan.
PERBINCANGAN
Pemilihan bahasa memainkan peranan yang
penting dalam menyampaikan sesuatu mesej di laman sosial. Penulisan jurnal oleh
Sa’adiah Ma’alip dari Universiti Kebangsaan Malaysia bertajuk Pemilihan Bahasa Dalam Komunikasi Di Laman Sosial
adalah bertujuan untuk meninjau pemilihan bahasa dalam komunikasi oleh pengguna
laman social dengan menggunakan responden kajian yang meliputi penggunaan laman
sosial dalam kalangan remaja, belia dan dewasa. Hasil kajian menunjukkan bahawa
pola pemilihan bahasa yang menjadi pilihan utama di laman sosial adalah bahasa
Malaysia dan bahasa Inggeris.
Kewujudan teknologi maklumat sebagai
alat rangkaian sosial telah menyebabkan berlakunya komunikasi dua hala di alam
maya. Dengan kemudahan yang ada dalam sistem komunikasi telah menyebabkan
masyarakat mula beralih menggunakan teknologi internet sebagai alat komunikasi.
Menurut Fatimah Akmal & Ali Salman (2015), hal ini berlaku selaras dengan
perkembangan pesat proses komunikasi global yang telah membentuk masyarakat
dalam cara baru untuk berkomunikasi dan menerima proses komunikasi yang
berbeza. Sehubungan dengan kemunculan teknologi maklumat yang semakin
berkembang, penggunaan laman sosial turut mendapat perhatian setiap golongan
masyarakat dan dilihat sebagai satu revolusi terkini yang dapat menghubungkan
seseorang dengan sekelip mata walau berada di merata dunia melalui laman sosial
seperti Facebook, Twitter, Friendster dan Instagram tanpa
sempadan. Pemilihan bahasa berlaku dalam sesebuah masyarakat adalah disebabkan
oleh kemampuan seseorang untuk menutur lebih daripada satu bahasa yang dirasanya paling biasa dan selesa. Romaine (1994)
menganggap pemilihan bahasa sebagai act
of identify, yang mana pemilihan bahasa oleh seseorang dapat menunjukkan
sama ada penutur tersebut ingin melibatkan diri atau pihak lain dalam sesuatu
komuniti pertuturan (speech community) atau tidak. Pada pendapat Holmes (2008)
pula, seseorang penutur memilih suatu bahasa atau kod tertentu berbanding
dengan bahasa yang lain mungkin disebabkan bahasa tersebut memudahkan penutur
untuk membincang topik yang sedang diperkatakan. Konsep domain yang digunakan
dalam kajian ini dijadikan sebagai asas kerangka teori untuk meninjau pemilihan
bahasa dalam laman sosial. Holmes (2008), juga menyatakan domain melibatkan
suatu interaksi tertentu antara peserta-peserta yang tertentu dalam latar yang
tertentu iaitu domain melakarkan tiga faktor yang penting dalam pemilihan
bahasa, iaitu peserta, latar dan topik.
Oleh itu, pemilihan bahasa responden
ditinjau berdasarkan beberapa tujuan komunikasi yang biasa berlaku dalam laman social
dan mendapati responden berkecenderungan menggunakan beberapa bahasa iaitu
bahasa Melayu sebanyak 47.2%, bahasa Inggeris 42.8%, bahasa Cina 5.0%, bahasa
India 3.3% dan 1.7% bagi bahasa lain. Ini menunjukkan kebanyakan
responden lebih gemar menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris di samping
bahasa lain sebagai kod komunikasi untuk menyatakan pendapat, pemikiran dan
perasaan diri menulis status tentang diri sendiri dalam laman sosial. Manakala
bagi tujuan komunikasi untuk menerangkan gambar yang diposkan sendiri pula, bahasa
Melayu masih lagi menjadi pilihan utama dengan 45.6% diikuti oleh Bahasa Inggeris sebanyak 47.2%,
bahasa Cina pula sebanyak 5.0% dan bahasa India serta bahasa-bahasa lain
sebanyak 1.1% sahaja. Pemilihan bahasa yang dibuat menunjukkan bahawa
kebanyakan daripada responden India dan China tidak menggunakan bahasa mereka
jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan. Bagi tujuan komunikasi ini, kajian
menunjukkan walaupun bahasa Inggeris bukan bahasa pertama responden, tetapi ia
mencatatkan kadar pemilihan yang tertinggi iaitu sebanyak 60.0%. Hasil kajian
ini menjelaskan bahasa Melayu menjadi pilihan utama apabila bersembang iaitu
sebanyak 50.6% dan diikuti oleh bahasa Inggeris sebanyak 46.1% sementara bahasa
Cina dan India masing-masing sebanyak
1.1% dan 2.2% sahaja.
KESIMPULAN
Pemilihan bahasa yang digunakan di laman
sosial amat penting dalam menyampaikan mesej dan menjalinkan hubungan. Analisis
dilakukan mengikut teori domain yang diperkembangkan oleh Fishman (1972)
menunjukkan pemilihan bahasa responden dalam laman sosial mempunyai tujuan atau
fungsi komunikasi yang berlainan.
Dapatan kajian menunjukkan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris mencatatkan
peratus pemilihan yang paling tinggi dalam kalangan responden. Bahasa Cina, bahasa India dan lain-lain
bahasa turut menjadi pilihan walaupun peratusnya tidak dapat mengatasi
pemilihan terhadap bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
RUJUKAN
Sa’adiah Ma’alip (2015). Pemilihan bahasa dalam komunikasi di laman sosial,
Jurnal Komunikasi Malaysian Journal of Communication Jilid 31(2) 2015: 231-246.
Universiti Kebangsaan Malaysia.
Kamus Dewan Edisi 5: http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=definisi
0 comments:
Post a Comment