Saturday 6 August 2016

Artikel Jurnal Bidang Komunikasi





PEMILIHAN BAHASA DALAM KOMUNIKASI DI LAMAN SOSIAL

PENGENALAN

Secara umum komunikasi merupakan proses pengiriman dan penerimaan pesan atau berita  antara dua individu atau lebih dengan menggunakan saluran yang tertentu untuk menyampaikan mesej supaya dapat difahami oleh penerima. Menurut Shannon & Weaver, 1949,  komunikasi adalah bentuk interaksi manusia yang saling pengaruh mempengaruhi satu sama lainnya, sengaja atau tidak sengaja. Tidak terbatas pada bentuk komunikasi menggunakan bahasa verbal, tetapi juga dalam hal ekspresi muka, lukisan, seni, dan teknologi. Manakala Rogers & D. Lawrence Kincaid (1981) pula berpendapat komunikasi adalah suatu proses di mana dua orang atau lebih membentuk atau melakukan pertukaran informasi dengan satu sama lainnya, yang pada gilirannya akan tiba pada saling pengertian yang mendalam. Komunikasi juga sebagai penyampaian informasi dan pengertian dari seseorang kepada orang lain serta dapat berjalan dengan baik apabila adanya saling mengerti antara pengirim dengan penerima informasi.

Sementara bahasa memainkan peranan yang penting dan amat diperlukan dalam kehidupan manusia. Apabila bahasa itu tidak ada maka seseorang tidak dapat menyampaikan maksud dan juga tujuannya, yang hingga akhirnya akan menjadi sepi dan tidak menghasilkan apa-apa. Menurut Gorys Keraf (1997: 1), bahasa adalah alat komunikasi antara anggota masyarakat berupa simbol bunyi yang dihasilkan oleh alat ucap manusia manakala menurut Felicia (2001: 1), bahasa adalah alat yang digunakan untuk dapat berkomunikasi sehari-hari, baik bahasa lisan atupun bahasa tulis. Syamsuddin (1986: 2), pula menyatakan bahasa mempunyai dua pengertian. Pertama, bahasa ialah alat yang dipakai untuk membentuk fikiran serta perasaan, keinginan dan perbuatan-perbuatan, alat yang dipakai untuk mempengaruhi serta dipengaruhi dan kedua, bahasa ialah tanda yang jelas dari keperibadian yang baik ataupun yang buruk, tanda yang jelas dari keluarga serta bangsa, tanda yang jelas dari budi kemanusiaan.

PERBINCANGAN

Pemilihan bahasa memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan sesuatu mesej di laman sosial. Penulisan jurnal oleh Sa’adiah Ma’alip dari Universiti Kebangsaan Malaysia bertajuk Pemilihan Bahasa Dalam Komunikasi Di Laman Sosial adalah bertujuan untuk meninjau pemilihan bahasa dalam komunikasi oleh pengguna laman social dengan menggunakan responden kajian yang meliputi penggunaan laman sosial dalam kalangan remaja, belia dan dewasa. Hasil kajian menunjukkan bahawa pola pemilihan bahasa yang menjadi pilihan utama di laman sosial adalah bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.

Kewujudan teknologi maklumat sebagai alat rangkaian sosial telah menyebabkan berlakunya komunikasi dua hala di alam maya. Dengan kemudahan yang ada dalam sistem komunikasi telah menyebabkan masyarakat mula beralih menggunakan teknologi internet sebagai alat komunikasi. Menurut Fatimah Akmal & Ali Salman (2015), hal ini berlaku selaras dengan perkembangan pesat proses komunikasi global yang telah membentuk masyarakat dalam cara baru untuk berkomunikasi dan menerima proses komunikasi yang berbeza. Sehubungan dengan kemunculan teknologi maklumat yang semakin berkembang, penggunaan laman sosial turut mendapat perhatian setiap golongan masyarakat dan dilihat sebagai satu revolusi terkini yang dapat menghubungkan seseorang dengan sekelip mata walau berada di merata dunia melalui laman sosial seperti Facebook, Twitter, Friendster dan Instagram tanpa sempadan. Pemilihan bahasa berlaku dalam sesebuah masyarakat adalah disebabkan oleh kemampuan seseorang untuk menutur lebih daripada satu bahasa yang dirasanya  paling biasa dan selesa. Romaine (1994) menganggap pemilihan bahasa sebagai act of identify, yang mana pemilihan bahasa oleh seseorang dapat menunjukkan sama ada penutur tersebut ingin melibatkan diri atau pihak lain dalam sesuatu komuniti pertuturan (speech community) atau tidak. Pada pendapat Holmes (2008) pula, seseorang penutur memilih suatu bahasa atau kod tertentu berbanding dengan bahasa yang lain mungkin disebabkan bahasa tersebut memudahkan penutur untuk membincang topik yang sedang diperkatakan. Konsep domain yang digunakan dalam kajian ini dijadikan sebagai asas kerangka teori untuk meninjau pemilihan bahasa dalam laman sosial. Holmes (2008), juga menyatakan domain melibatkan suatu interaksi tertentu antara peserta-peserta yang tertentu dalam latar yang tertentu iaitu domain melakarkan tiga faktor yang penting dalam pemilihan bahasa, iaitu peserta, latar dan topik.

Oleh itu, pemilihan bahasa responden ditinjau berdasarkan beberapa tujuan komunikasi yang biasa berlaku dalam laman social dan mendapati responden berkecenderungan menggunakan beberapa bahasa iaitu bahasa Melayu sebanyak 47.2%, bahasa Inggeris 42.8%, bahasa Cina 5.0%, bahasa India 3.3%  dan 1.7%  bagi bahasa lain. Ini menunjukkan kebanyakan responden lebih gemar menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris di samping bahasa lain sebagai kod komunikasi untuk menyatakan pendapat, pemikiran dan perasaan diri menulis status tentang diri sendiri dalam laman sosial. Manakala bagi tujuan komunikasi untuk menerangkan gambar yang diposkan sendiri pula, bahasa Melayu masih lagi menjadi pilihan utama dengan 45.6%  diikuti oleh Bahasa Inggeris sebanyak 47.2%, bahasa Cina pula sebanyak 5.0% dan bahasa India serta bahasa-bahasa lain sebanyak 1.1% sahaja. Pemilihan bahasa yang dibuat menunjukkan bahawa kebanyakan daripada responden India dan China tidak menggunakan bahasa mereka jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan. Bagi tujuan komunikasi ini, kajian menunjukkan walaupun bahasa Inggeris bukan bahasa pertama responden, tetapi ia mencatatkan kadar pemilihan yang tertinggi iaitu sebanyak 60.0%. Hasil kajian ini menjelaskan bahasa Melayu menjadi pilihan utama apabila bersembang iaitu sebanyak 50.6% dan diikuti oleh bahasa Inggeris sebanyak 46.1% sementara bahasa  Cina dan India masing-masing sebanyak 1.1%  dan 2.2% sahaja.

KESIMPULAN

Pemilihan bahasa yang digunakan di laman sosial amat penting dalam menyampaikan mesej dan menjalinkan hubungan. Analisis dilakukan mengikut teori domain yang diperkembangkan oleh Fishman (1972) menunjukkan pemilihan bahasa responden dalam laman sosial mempunyai tujuan atau fungsi komunikasi yang berlainan.  Dapatan kajian menunjukkan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris mencatatkan peratus pemilihan yang paling tinggi dalam kalangan responden.  Bahasa Cina, bahasa India dan lain-lain bahasa turut menjadi pilihan walaupun peratusnya tidak dapat mengatasi pemilihan terhadap bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.

RUJUKAN

Sa’adiah Ma’alip (2015).  Pemilihan bahasa dalam komunikasi di laman sosial, Jurnal Komunikasi  Malaysian  Journal of  Communication Jilid 31(2) 2015: 231-246. Universiti Kebangsaan Malaysia.

Kamus Dewan Edisi 5: http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=definisi





0 comments:

Post a Comment